Selasa, 3 Jun 2014

Faedah Membawa Bekal ke Sekolah

Soalan: Setiap murid digalakkan untuk membawa bekal makanan dari rumah. Berikan faedah-faedah membawa bekal makanan dari rumah.



bekal ke sekolah
Faedah Membawa Bekal ke Sekolah

Bekal makanan merupakan makanan yang disediakan di rumah dan dibawa ke sesuatu tempat. Akhir-akhir ini, semakin ramai murid yang telah membawa bekal makanan ke sekolah. Budaya ini patut digalakkan kerana terdapat banyak faedah melalui amalan ini.

Antara faedah yang nyata ialah murid-murid dapat menjaga kesihatan. Bekal makanan yang disediakan oleh ibu bapa merupakan makanan yang berkhasiat, seimbang dan bersih. Dengan itu, murid tidak akan mengambil makanan yang berlemak seperti ayam goreng, nuget dan sosej di kantin sekolah. Keracunan makanan juga dapat dielakkan.

Selain itu, dengan membawa bekal makanan murid-murid dilatih untuk berjimat cermat. Wang saku yang diberi oleh ibu bapa dapat disimpan untuk masa depan. Wang tersebut dapat digunakan apabila berpeluang melanjutkan pelajaran ke menara gading tanpa perlu membebankan ibu bapa.

Di samping itu, amalan membawa bekal makanan ini juga dapat menjalin hubungan rapat dengan keluarga. Sebagai contoh, anak-anak yang makan makanan ibu atau ayah akan merasai kasih sayang keluarga. Ini secara tidak langsung akan melahirkan anak-anak yang tahu menghayati dan menghargai jasa ibu bapa.

Seterusnya, amalan membawa bekal ke sekolah dapat menjimatkan masa. Murid-murid tidak perlu ke kantin dan berbaris bagi membeli makanan. Masa yang lebih ketika waktu rehat ini boleh digunakan untuk aktiviti yang berfaedah seperti membaca buku dan menyiapkan kerja sekolah.

Jelaslah bahawa amalan membawa bekal makanan ke sekolah banyak memberikan faedah kepada murid. Oleh itu, amalan ini perlulah diterapkan kepada semua murid.



               

38 ulasan:

  1. nice sharing kak. Masa sekolah dulu jarang bawa bekal tapi waktu rehat tak makan pun sebab tak minat dgn makanan yg dijual

    BalasPadam
  2. ini berbahasa melayu ye cikgu salmi?
    saya tak bisalah mengerti. an Indonesian student

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. cari yang indonesia punya saja dong....

      Padam
  3. Terima kasih.Karangan ini berguna kepada saya

    BalasPadam
  4. TERIMA KASIH SAYA MEMBACA KARANGAN INI DARI SINI .

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. karangan macam budak upsr.sy mk yg spm punya

    BalasPadam
  7. Karangan yang terbaik πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»

    BalasPadam
  8. Hmmm ok ok jugak macam ni tp pendekkan la ayah ayat dalam perenggan tu

    BalasPadam
  9. Helo gais plis sabskraip mai cenel plis

    BalasPadam
  10. Bagusnyaa karangan ni terima kasih kak ye.saya rindu pulak masa zaman sekolah dulu.hahha

    BalasPadam