Ahad, 23 Februari 2014

Ucapan Sempena Hari Guru


Soalan: Sekolah kamu akan mengadakan sambutan Hari Guru. Kamu diminta menyampaikan ucapan dalam majlis yang bakal diadakan. Sediakan teks ucapan kamu itu selengkapnya.


Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berusaha Tuan Guru Besar, Guru-guru Penolong Kanan, guru-guru dan rakan-rakan yang dikasihi. Selamat sejahtera saya ucapkan. Selaku wakil murid, saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana diberi peluang untuk berucap dalam majlis sambutan Hari Guru ini.

Guru-guru dan rakan-rakan yang dikasihi,

Pada setiap tanggal 16 Mei, kita akan menyambut Hari Guru yang diadakan khas untuk mengenang dan menghargai jasa guru. Biarpun insan yang bergelar guru ini tidak pernah mengharapkan balasan, namun sebagai muridf wajarlah kita amengenang dan menghargai segala didikan dan tunjuk ajar yang telah dicurahkan buat kita semua.

Di sekolah, gurulah yang mendidik dan mengasuh kita untuk Berjaya dan menjadi insane yang berguna. Tanpa bimbingan dan tunjuk ajar daripada guru, kita tidak mungkin tahu membaca, menulis dan mengira. Usaha murni para guru yang tidak mengenal jemu ini memang patut dipuji.

Selain itu, kita perlu menghormati mereka seperti kita menghormati ibu bapa kita. Apabila berbicara dengan mereka, gunakanlah kata-kata yang manis dan berbudi bahasa. Jangan sesekali bersikap berat tulang untuk membantu mereka seperti membersihkan kelas dan mengangkat barang-barang mereka.

Guru-guru yang dihormati,

        Sepanjang guru-guru mendidik kami, tentu ada kesilapan kami yang telah mengguris perasaan guru-guru. Oleh yang demikian, saya mewakili rakan-rakan yang lain memohon maaf atas segala kesilapan yang telah kami lakukan. Kami berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

        Sekian sahaja ucapan saya untuk kali ini. Sesungguhnya, jasa dan pengorbanan guru-guru tiada penghujungnya dan amat kami hargai. Sebelum saya mengundurkan diri, terimalah serangkap pantun;

        Banyak padi perkara padi, 
                Padi mana ditanam orang; 
        Banyak budi perkara budi, 
                Budi guru dikenang orang.

Sekian, terima kasih.
       


           
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan